TULEVAISUUS ELEFANTTINA LUOKKAHUONEESSA
Teknologia
kehittyy koko ajan ja uusia teknologisia innovaatioita esitellään päivittäin.
Teknologiset keksinnöt johtavatkin yhä useammin tiensä kouluun sekä uusina
opetustapoina ja -menetelminä että oppilaiden taskuissa. Muutokset tiedon,
opetuksen, oppimisen ja teknologian suhteen asettavat kouluille vaatimuksia,
joihin ei nykyisillä rakenteilla pystytä vastaamaan. Näihin muutoksiin on reagoitava
niin yksittäisten koulujen tasolta kuin myös kansallisesti, mikä tarkoittaa rakenteiden
eli koulutuksen uudistamista (Niemi ja Multisilta 2014, 15). Tämä uudistuminen
ja tulevaisuuden koulutus oli keskeinen aihe Jaakko Vuorion luennolla.
Niemi
ja Multisilta (2014, 12–35) tuovat esiin rajattoman koulun ja luokkahuoneen käsitteet,
jotka huomioivat muutoksen keskellä olevan tiedon, oppimisen, työn, teknologian
ja vuorovaikutuksen. Keskiössä on teknologian rajattomuus, joka on osaltaan vaikuttanut
kaikkiin edeltä mainittuihin. Alati kehittyvä teknologia pitää sisällään
lukemattomia mahdollisuuksia. Tästä on esimerkkinä Arviointiklubi-hanke, jossa
tieto- ja viestintäteknologiaa hyödynnetään arvioinnin tukena. Teknologian
hyödyntäminen koulutuksessa tuo myös esiin markkinat, jotka esimerkiksi
Inno-Oppiva -hanke on huomannut. Hanke tukee opetusteknologian tuotekehitystä,
ja sen kautta koulujen ja oppilaitoksien on mahdollisuus saada testikäyttöön
uusia innovatiivisia tuotteita. Parhaimmillaan teknologia voisi olla osaltaan
mahdollistamassa koulunkäyntiä heille, joille se aiemmin ei olisi ollut
mahdollista. Niin rajattomassa koulussa kuin myöskään uudistuvassa
koulutuksessa ei ole kyse vain mahdollisimman hienosta teknologiasta vaan
pikemminkin pedagogisesta toiminnasta, jossa ajankohtaisten virtausten lisäksi
etsitään tarkoituksenmukaisia ratkaisuja oppimiseen (Niemi ja Multisilta 2014, 29).
Opettajat
voivat osaltaan olla edesauttamassa näiden pedagogisten ratkaisujen toimimista.
Laadukkaassa digiajan opetuksessa on aiheen hallinnan ja pedagogisen taidon
lisäksi tärkeää sopivan tieto- ja viestintäteknologian yhdistäminen opetukseen
(Bates 2015, 431). Jokaisen opettajan ei tarvitsekaan osata kaikkea
teknologiasta, mutta jokaisen tulisi kuitenkin olla pätevä myös digiajalla
(Bates 2015, 489). Siihen ei kuitenkaan riitä vain taito hallita tiettyä
teknologiaa tai ohjelmaa vaan tähän taitoon tulisi yhdistää myös muun muassa
ymmärrys erilaisista oppimistavoista ja erilaisten aistien käytöstä oppimisessa
(Bates 2015, 493).
Erinäisten
muutospuheiden jälkeen on kenties järkytyskin vierailla konkreettisessa
luokkahuoneessa ja huomata, että fyysisesti luokkahuone palvelee edelleen
lähinnä formaalia oppimista. Myös tilojen tulisi tukea kasvanutta tiedon
määrää, tieto- ja viestintäteknologiaa sekä virtuaalisuutta (Niemi ja
Multisilta 2014, 28), kuten totesimme jo oppimisympäristöistä kertovan
kirjoituksen yhteydessä. Onko tulevaisuuden
koulu lopulta vain iskulause ja täten
se elefantti luokkahuoneessa, kun opettaja päättääkin käyttää tunti toisensa
jälkeen oppikirjoja ja vihkoja, vaikka paine teknologian hyödyntämiseen ja
tablettien esiin kaivamiseen painaa harteilla?
Tulevaisuuden
teknologiatäytteiseen kouluun tulee suhtautua myös kriittisesti. Erilaiset
teknologiat ja ohjelmat voivat pitää sisällään erilaisia eettisiä ongelmia,
yksityisyydensuojan ollessa yksi niistä. Tämän lisäksi tuntuu ristiriitaiselta
puhua tulevaisuuden kouluista ja koulutuksesta, kun suuri osa
kasvatusammattikuntaa kärsii sisäilmaongelmista työpaikallaan tai kun pienten
paikkakuntien kouluja ja oppilaitoksia lakkautetaan lähikouluperiaatteen
kustannuksella. Tulevina kasvatusalan ammattilaisina uskoa koulutuksen
positiiviseen tulevaisuuteen täytyy kuitenkin olla eikä kouluton tulevaisuus
ole välttämättä ensimmäisenä mielessä (ks. Välijärvi 2011). Luennon lopuksi
tehtävänä olikin olla arkkitehti ja suunnitella utopistinen tulevaisuuden
koulu. Nämä utopistiset tulevaisuuden koulut eivät lopulta asettuneet kovin
kauas median luomista kuvista tulevaisuuden kouluista.
Kommentit
Mari:
Bates (2015, 433–485) on luonut yhdeksänvaiheisen listan laadukkaan opetuksen
onnistumiseksi digiajalla. Ensimmäisenä ja Batesin (2015, 435) mukaan
tärkeimpänä on opetustavan päättäminen. Se edellyttää oman toiminnan sekä
käytetyn TVT:n reflektointia sekä opetuksen mahdollisten ongelmien pohtimista
(Bates 2015, 435–438). Muut vaiheet pitävät sisällään muun muassa
opetusmenetelmien päättämisen, teknologian hallitsemisen ja arvioinnin (Bates
2015, 433–485). Kokisin tästä listasta olevan hyötyä myös yliopistossa
opettaville. Kuten yllä on jo mainittu, tulee opettajan olla pätevä myös
digiajalla (Bates 2015, 489). Oman kokemukseni mukaan yliopistossa ei näin aina
ole, ja jo Moodlen käyttö takkuaa joillakin. Onko teillä samankaltaisia
kokemuksia? Miten tähän teknologiseen osaamattomuuteen tulisi teidän mielestä
puuttua? Voiko tulevaisuuden koulua olla ilman teknologisesti osaavia opettajia
ja tuoko opettajien erilaiset taitotasot eriarvoisuutta opetukseen esimerkiksi
alakoulussa?
Aino:
Oman kokemukseni mukaan yliopistotason opettajatkin tasapainoilevat vanhojen
traditioiden ja uusien menetelmien keskellä. Vaikka oppiminen käsitettäisiinkin
opiskelijoiden taholta aktiiviseksi tiedon etsimiseksi, muokkaamiseksi ja
luomiseksi, saatetaan opetusmenetelmien tasolla juuttua pelkkään luennointiin ja
jonkinlaisiin itsenäisesti toteutettaviin kirjallisiin töihin. Toki tähän
osasyyllisenä on varmasti kursseille osallistuvien suuri määrä, resurssit ja
opiskelijoiden taustojen moninaisuus, mutta ehkä juuri tarkoituksenmukaisella
teknologian hyödyntämisellä olisi mahdollista päästä näiden rajoittavien
tekijöiden ulkopuolelle. Minuun kolahti erityisesti Batesin (2005, 437) ajatus
siitä, että fyysisesti kampuksella tapahtuvaan opetukseen säästettäisiin vain
sellaisia menetelmiä ja asioita, joita ei todella voida verkon välityksellä
toteuttaa. Jäin pohtimaan kaikkia niitä kertoja, kun olen istunut
massaluennolla oppimatta juuri mitään ajatellen, että olisin hyvin voinut
opiskella teoriapainotteisen asian myös etänä. Kuitenkin näin
luokanopettajaopiskelijana pidän suuressa arvossa ensimmäisten opiskeluvuosien
pienryhmissä toteutettuja kursseja, joilla todella pääsimme harjoittelemaan
opiskeltavia asioita konkreettisesti asiantuntijan opastuksessa. Olisiko siis
mahdollista ajatella yliopisto-opetusta uudelleen niin, että kampuksella
tapahtuvassa opetuksessa saisi vaikkapa yksilöllisempää ohjausta kurssin
opettajalta? Tai pienryhmissä työskennellessä ryhmä yhdessä opettajan kanssa
pyrkisi edistämään yhteistä työtä? Tällainen opetus vaatisi sitä, että paljon
tapahtuisi myös verkon välityksellä – ehkä yliopistossa opettavillekin tulisi
järjestää uudelleenkoulutusta opetusteknologian hyödyntämisestä.
Nea:
Olen samaa
mieltä Marin ja Ainon kanssa siitä, että teknologian käyttö takkuaa edelleen
myös yliopistotason opettajilla, etenkin meillä opettajankoulutuksen puolella
ollaan jopa jämähdetty vanhoihin perinteisiin ja asiat tehdään “niin kuin on
aina ennenkin tehty” -meiningillä. Toki näin ei ole kaikkien
yliopisto-opettajien kohdalla, vaan osa puolestaan kuuluu toiseen ääripäähän,
jossa teknologiaa käytetään vain teknologian takia, ei oppimisen edistämisen
vuoksi. Teknologian käyttö opetusvälineenä ei siis ole yksinkertaista ja
helppoa, sillä sen tarkoituksenmukainen käyttäminen tarvitsee paljon ajatusta
ja pedagogista ammattitaitoa. Jotta tulevaisuuden teknologisempi koulu ja
teknologinen oppiminen tulee olemaan mahdollista, täytyy myös
opettajankoulutuksen muuttua ja kehittyä tukemaan tätä muutosta tarjoamalla
opiskelijoille yhä enemmän välineitä teknologian käyttämiseen opetusta ja
oppimista edistävänä ja tukevana välineenä.
Viivi:
Kuten useissa blogiteksteissämme olemmekin jo todenneet, nykyhetken
teknologiapainotteinen koulumaailma vaatii uudenlaista osaamista sekä
motivaatiota opettajilta. Marin kysymys siitä, luovatko opettajien kesken
vaihtelevat taitotasot eriarvoisuutta alakoulumaailmaan, on hyvin aiheellinen.
Lienee selvää, että teknologian hyödyntäminen toteutuu eri tavoin eri luokilla – tämä oli
havaittavissa myös KAKS10-vierailun aikana, kun kyseistä luokkaa vertasi
esimerkiksi sen naapuriluokkiin. Opettajien eri taitotasot aiheuttavat sen,
että esimerkiksi yläluokille siirryttäessä oppilailla voi olla hyvinkin
erilaiset lähtökohdat ja taidot teknologian hyödyntämiseen. Näin on toisaalta
monissa muissakin oppiaineissa tai muissa taidoissa, sillä koulussa saatetaan
painottaa erilaisia tietoja ja taitoja eri luokilla: kouluista löytyy niin
musiikki- kuin kieliluokkiakin. Ehkä meidän vain tulee hyväksyä se, että
oppilaiden osaaminen painottuu eri ryhmillä eri tavoin.
Tytti:
Olen hyvin samaa mieltä Marin, Ainon ja Nean kanssa siitä, että jo yliopistotasolla
ja omassa koulutuksessamme teknologian käyttö ei ole hallussa kaikilla opettajilla
niin hyvin kuin sen mahdollisesti kuuluisi olla, jotta myös me voisimme opiskelijoina
oppia ja huomata teknologian hyödyntämisen innostavia toimintatapoja. Uusien
teknologisten laitteiden tullessa, korkeamman tai ihan alhaisimman asteen, kouluihin
onkin erittäin tärkeää kiinnittää huomiota laitteen monipuolisen käytön koulutukseen.
Tästä ei saisikaan pihistellä, sillä jotta teknologista laitetta tai sovellusta
voisi käyttää pedagogisesti mielekkäällä tavalla, tulisi opettajien todella
hallita sen käyttö ja tiedostaa sen monipuoliset mahdollisuudet ja myös rajoitukset.
Resurssien hukkaamista onkin mielestäni juuri se, että asioista ei voida ottaa kaikkea
hyötyä irti vain tietämättömyyden puutteen takia. Olenkin Viivin kanssa samaa
mieltä siitä, että opettajien osaaminen eriarvoistaa myös oppilaita. Kaikkien
opettajien ei tarvitse kuitenkaan olla aivan samalla viivalla osaamisen
tasossaan, mutta on silti tärkeää pystyä takaamaan oppilaalle riittävä osaaminen
ja ymmärrys teknologisten laitteiden hyödynnettävyydestä esimerkiksi tiedonhankinnassa
ja osana erilaisia oppimisprosesseja. Jotta jokainen opettaja voisi tällaiseen
tavoitteeseen päästä, tarvitaan työyhteisön tukea esimerkiksi opetusteknologian
koulutusten tai ihan käytännön kokemusten ja vinkkien kautta. Lisäksi
ilmapiirin koulussa tulisi olla avoin ja hyväksyvä, jolloin hieman taitamattomammatkin
opettajat uskaltaisivat pyytää apua ja neuvoa.
Lähteet
Niemi, H. & Multisilta, J. 2014. Koulu rajattomuuden keskellä. Teoksessa H. Niemi & J. Multisilta (toim.) Rajaton luokkahuone. Jyväskylä: PS-Kustannus, 12–35.
Välijärvi, J. 2011. Tulevaisuuden koulu vai kouluton tulevaisuus? Teoksessa K. Pohjola (toim.) Uusi koulu. Oppiminen mediakulttuurin aikakaudella. Jyväskylän yliopisto. Koulutuksen tutkimuslaitos, 19–31.
Täysin perusteltua pohdintaa teknologian käytöstä kouluissa ja siitä miten iso ero on siinä mistä puhutaan ja mikä on todellisuus. Laitteiden olemassaolo ylipäätään, puhumattakaan opettajien taidoista ja halusta käyttää niitä, on aika vähäistä. Jos ja kun teillä kaikilla vielä on kokemuksia että ihan yliopistotasolla Moodlen käyttökin on hankalaa joillekin, toki itsekin todistamme asian puolesta.
VastaaPoistaEhkä se teknologia jonakin päivänä on isompi osa opetusta, mikä kuitenkin tuntuu olevan tarkoitus. Kiva blogi teillä on, tykkäsimme erityisesti keskustelumaisuudesta loppukommenteissa!
Ryhmä 3: Sanna, Anna, Anu, Janina, Heidi ja Maiju
Tuotte hyvin esiin koulun kohtaamat uudet haasteet, jotka muodostuvat teknologian lisääntymisen myötä. Teknologian muutokset näkyvät konkreettisesti luokkahuoneessa ja muissa oppimisympäristöissä, joten onkin hyvä pohtia, kuinka koulu ja opettaja vastaavat syntyneisiin muutoksiin. Batesin lista laadukkaasta opetuksesta digiajalla vaikuttaa mielenkiitoiselta. Hyvä, että tuotte sen esille, sillä uskon, että jokaisen tulevan opettajan olisi hyvä perehtyä tähän. On tärkeää, ettei teknologia vie aikaa ja tilaa itse oppisisällöltä, vaan on ennemminkin oppimisen tukena sekä monipuolistamassa sitä.
VastaaPoistaSenja -- ryhmä 5